|
Er zijn in mijn vak twee zinnen die ik vaak hoor. Dat laatste is altijd spannend. Gelukkig hoeft een tekst niet perfect te zijn voordat een copywriter ermee aan de slag gaat. Sterker nog: hoe rauwer, hoe beter. Maar dat “even snel iets tikken” verdient wél een kleine realitycheck – al is het maar om te voorkomen dat je tekst verandert in een spontane woordensalade. Hier een paar situaties die elke copywriter herkent (en die jij misschien ook wel eens hebt meegemaakt). 1. De tekst die begint als mail en eindigt als filosofische verhandelingJe opent je laptop met het idee: ik schrijf gewoon even een kort berichtje. Een copywriter ziet het meteen: Geen probleem, dat fixen we. Maar het blijft fascinerend hoe snel “kort mailtje” verandert in “reis door het heelal”. 2. De zin die eigenlijk drie zinnen is, maar niemand durft het toe te gevenSoms krijg ik zinnen toegestuurd die zo lang zijn dat ik onderweg bijna vergeet waar we begonnen. Je kent het wel: je begint enthousiast, je voegt tussendoor nog even een extra uitleg toe, dan nog een detail, en dan nog iets dat “ook wel handig is om te vermelden” – en voordat je het weet ben je drie komma’s, twee bijzinnen en één existentiële crisis verder. Een copywriter maakt daar iets leesbaars van. 3. De tekst die vooral bedoeld is om “professioneel” te klinkenJe wilt serieus overkomen, dus je gooit er woorden in zoals: Resultaat: het klinkt zakelijk, dat zeker. Maar ook alsof je al tien jaar in een vergaderzaaltje woont. Een copywriter vertaalt dat naar mensentaal. 4. De tekst die vraagt om een wondermiddel dat niet bestaatSoms krijg ik de vraag: Dat eerste kan. Wat we wél doen: zorgen dat je verhaal prettig leest, logisch is en klinkt alsof je het precies zo bedoeld had. |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- De betekenis van Bumper Ads: Alles wat je moet weten Het is tegenwoordig alom bekend dat adverteren op sociale media een effectieve manier is om uw doelgroep te bereiken. Of het nu gaat om Facebook...
