Laden...

Wat een copywriter denkt als jij zegt: “Ik heb nog even snel iets getikt”

Inhoudsopgave:

Er zijn in mijn vak twee zinnen die ik vaak hoor.
De eerste: “Kun jij hier even naar kijken?”
De tweede: “Ik heb het zelf al even snel opgeschreven.”

Dat laatste is altijd spannend.
Alsof iemand zegt: “Ik heb zelf even een taart gebakken. Zonder recept. En zonder oven. En ik denk dat er nog iets mist.”

Gelukkig hoeft een tekst niet perfect te zijn voordat een copywriter ermee aan de slag gaat. Sterker nog: hoe rauwer, hoe beter. Maar dat “even snel iets tikken” verdient wél een kleine realitycheck – al is het maar om te voorkomen dat je tekst verandert in een spontane woordensalade.

Hier een paar situaties die elke copywriter herkent (en die jij misschien ook wel eens hebt meegemaakt).

1. De tekst die begint als mail en eindigt als filosofische verhandeling

Je opent je laptop met het idee: ik schrijf gewoon even een kort berichtje.
Twintig minuten later sta je ineens levensadviezen te geven die niets te maken hebben met de oorspronkelijke vraag.

Een copywriter ziet het meteen:
Dit is geen tekst.
Dit is een gedachtewandeling zonder routeplanner.

Geen probleem, dat fixen we. Maar het blijft fascinerend hoe snel “kort mailtje” verandert in “reis door het heelal”.

2. De zin die eigenlijk drie zinnen is, maar niemand durft het toe te geven

Soms krijg ik zinnen toegestuurd die zo lang zijn dat ik onderweg bijna vergeet waar we begonnen.

Je kent het wel: je begint enthousiast, je voegt tussendoor nog even een extra uitleg toe, dan nog een detail, en dan nog iets dat “ook wel handig is om te vermelden” – en voordat je het weet ben je drie komma’s, twee bijzinnen en één existentiële crisis verder.

Een copywriter maakt daar iets leesbaars van.
Of iets dat überhaupt ademruimte heeft.

3. De tekst die vooral bedoeld is om “professioneel” te klinken

Je wilt serieus overkomen, dus je gooit er woorden in zoals:
derhalve, ten aanzien van, in het kader van, voorts.

Resultaat: het klinkt zakelijk, dat zeker. Maar ook alsof je al tien jaar in een vergaderzaaltje woont.

Een copywriter vertaalt dat naar mensentaal.
Professioneel, maar zonder dat het klinkt alsof je een juridische studie aan het voordragen bent.

4. De tekst die vraagt om een wondermiddel dat niet bestaat

Soms krijg ik de vraag:
“Kun jij er nog even een leuke draai aan geven?”
Of:
“Kun je er iets van maken?”

Dat eerste kan.
Dat tweede meestal ook.
Maar laten we eerlijk zijn: een copywriter tovert niet. Als de basis rommelig is, dan kost het gewoon werk om er iets fatsoenlijks van te maken.

Wat we wél doen: zorgen dat je verhaal prettig leest, logisch is en klinkt alsof je het precies zo bedoeld had.

Tags:

Hier zijn enkele gerelateerde berichten

Het is tegenwoordig alom bekend dat adverteren op sociale media een effectieve manier is om uw doelgroep te bereiken. Of het nu gaat om Facebook