Zo kunnen winkeliers profiteren van het gebruik van ERP-software voor winkels. Vooral de detailhandel had last van de gevolgen van de covidpandemie en de bijbehorende beperkende maatregelen. Dit geldt voor de fysieke retail, waarvan een deel volledig gesloten moest blijven op een paar uitzonderingen na voor essentiële producten. Aan de andere kant was de online handel (e-commerce) booming, meer dan ooit te voren. Maar zelfs vóór de pandemie was er een duidelijke trend naar e-commerce. In de loop van de digitalisering gebruiken steeds meer mensen online marktplaatsen en soortgelijke platforms om de producten die ze nodig hebben vanuit hun kamer te bestellen. Om als fysieke winkel de aansluiting niet te missen, is het des te belangrijker om digitalisering in uw eigen bedrijf te brengen. Dit betekent echter niet noodzakelijkerwijs een volledige omzetting naar online handelen. De introductie van geschikte bedrijfssoftware kan ook op de lange termijn processen optimaliseren en ervoor zorgen dat winkels overleven in tijden van hoge klantverwachtingen. Daarom willen we enkele belangrijke eigenschappen van ERP-software voor winkeliers onder de loep nemen. ERP-systemen en de digitale transformatieMaar eerst moeten we kijken naar wat een ERP-oplossing eigenlijk is. De drie letters ‘ERP’ zijn de afkorting voor ‘Enterprise Resource Planning’. Elk bedrijf en winkel heeft een centrale taak om haar beschikbare middelen zo efficiënt en doelgericht mogelijk in te zetten. De term ‘middelen’ omvat zowel materiële goederen als personele capaciteiten, financiële middelen of tijd. In het tijdperk van digitale transformatie wordt soms een ERP-systeem gebruikt om deze taak te vervullen. Met ERP-software kunnen bedrijven hun interne processen digitaal in kaart brengen. Binnen het systeem wordt een digitaal beeld ontworpen van het hele bedrijf en al haar processen. Deze kunnen vervolgens softwarematig worden aangestuurd, geoptimaliseerd. Het kan zelf worden geautomatiseerd. De druk op bedrijven om hun eigen processen te digitaliseren neemt al jaren gestaag toe. Tegelijkertijd groeit echter de onzekerheid over digitalisering en nieuwe technologieën. De kloof tussen kleine en grote bedrijven wat betreft het gebruik van digitale applicaties en moderne softwareomgevingen wordt steeds groter. Al te vaak heerst het vooroordeel dat ERP’s alleen iets zijn voor grote bedrijven. Maar vooral de cloud kan hierbij helpen. ERP-software als Software-as-a-Service, of kortweg SaaS, helpt kleine bedrijven om op een ongecompliceerde en kostenbesparende manier gebruik te maken van innovatieve ERP-software. Lees hier hoe het MKB precies profiteert van het SaaS-model. Wat is SaaS?SaaS of Software-as-a-Service is een deelgebied van cloud computing waarbij klanten samen met de IT-infrastructuur softwareprogramma’s aangeboden krijgen. De software wordt in de cloud geïnstalleerd en via deze gebruikt. Op deze manier worden opslag- en computerdiensten uitbesteed. Het enige dat u nodig heeft om het programma te gebruiken, is een stabiele internettoegang en een geschikt apparaat. Voor het gebruik van de software wordt soms een licentievergoeding in rekening gebracht, die naast de opslag en rekenkracht ook het onderhoud en de doorontwikkeling van het systeem dekt. Het grote voordeel voor bedrijven vloeit voort uit het wegvallen van de noodzaak van een eigen IT-infrastructuur en eigen onderhoud en reparaties. Het SaaS-model biedt met name kleine en middelgrote bedrijven tal van voordelen ten opzichte van traditionele licentieaankopen. Als een bedrijf besluit om gebruik te maken van een ERP-systeem uit de cloud, vervallen veel voorbereidende stappen die traditioneel nodig zouden zijn bij het aanschaffen van een licentie. Na een korte aanpassingsfase en eventueel benodigde training is het systeem relatief snel in te zetten in uw eigen bedrijf. Daarnaast wordt tegenwoordig locatieonafhankelijk werken steeds belangrijker. Medewerkers moeten onderweg toegang hebben tot de gegevens uit het systeem en tegelijkertijd gegevens kunnen invoeren. Met ERP-software uit de cloud hebben medewerkers overal toegang tot het systeem. Dit versnelt de processen enorm en zorgt voor meer transparantie. ERP-software voor winkels met magazijnbeheerHieronder willen uitleggen wat WMS kan betekenen voor winkels en wat een voordeel van WMS is. Bij software zoals ERP en WMS wordt echter geen aanspraak gemaakt op volledigheid. Er moet ook rekening mee worden gehouden dat elk bedrijf individuele eisen heeft waarmee altijd rekening moet worden gehouden bij het selecteren van een geschikt systeem. Een belangrijk kenmerk van een winkel-ERP-software is voorraadbeheer. Het stelt fysieke retailers in staat om de actuele voorraden bij te houden. In de meeste gevallen is het zelfs mogelijk om het systeem u automatisch te laten informeren wanneer de voorraad van een bepaald product een vooraf bepaalde drempel heeft bereikt. Daarna kan automatisch een bestelproces worden gestart. Het belangrijkste doel van WMS is dan ook de voorraden continue op niveau te houden. CRM in de fysieke detailhandelEen ander belangrijk kenmerk is klantrelatiebeheer; CRM in het kort. CRM is ook een van de centrale taken van elk bedrijf. CRM-modules binnen de ERP-software ondersteunen winkels, bijvoorbeeld in klantretentieprocessen. Bij gebruik van klantenkaarten is ook de aansluiting op een geschikt kassasysteem relevant. Als u uw eigen website beheert, moet deze dienovereenkomstig ook met het ERP worden verbonden. Dit is met name het geval als u ook een eigen webshop heeft. Op deze manier kunnen de gegevens uit de voorraadstanden real-time op de website beschikbaar worden gesteld aan de klant.
|
