Handige tips voor de perfecte showroominrichting

De showroom van uw bedrijf kunt u eigenlijk zien als uw visitekaartje. Wanneer deze tiptop in orde is zal dit zorgen voor een professionele en frisse uitstraling. En deze professionele en frisse uitstraling zorgt weer voor een goede indruk bij uw klanten. Het bezitten van een goede showroom wekt daarnaast ook vertrouwen bij de consument, u bent als bedrijf namelijk niet bang om uw producten te tonen aan het publiek. Naast het vergrote vertrouwen kunnen consumenten in uw showroom ook een fysieke indruk en feeling van uw producten krijgen. Waar veel ondernemers tegenwoordig dan ook denken dan hun online aanwezigheid het belangrijkst is, geven veel consumenten nog steeds de voorkeur voor een fysieke winkel. In de winkel kan de consument het product immers passen of proberen, iets wat online eigenlijk niet mogelijk is. Een erg belangrijk onderdeel van een goede showroom is de verlichting. Een goede productpresentatie is zonder de juiste verlichting immers niet mogelijk. Nu is het voor ondernemers eigenlijk best wel lastig om een goede showroom in te richten en deze ook nog eens professioneel te belichten. Daarom geven wij u in dit artikel enkele handige tips voor een professionele en fris ogende showroom!

De indeling van uw showroom

De eerste stap bij het inrichten van een professionele showroom is erg goed nadenken over een juiste inrichting. De showroom is immers vaak het eerste contact van de consument met uw winkel en producten, het achterlaten van een verbluffende indruk is dan ook van immens belang. Belangrijk is om eerst te kijken naar de grootte van de showroom. Bij een grote en ruime showroom is het een goede keuze om veel producten ten toon te stellen om leegtes te voorkomen. Bij een kleine showroom is het juist zaak om niet te veel producten ten toon te stellen, dit om een drukke indruk te voorkomen. Een drukke en onoverzichtelijke showroom is namelijk erg vervelend voor de consument, hij of zij kan dan slecht onderscheid maken tussen bijvoorbeeld de verschillende categorieën producten. Naast de hoeveelheid producten is ook de route die de klant door de showroom aflegt van groot belang. Kiest u ervoor om uw paradepaartjes als eerst ten toon te stellen of bijvoorbeeld juist achterin de showroom. Dit zijn allemaal vragen die u zichzelf zal moeten stellen alvorens u uw showroom in gaat richten. Natuurlijk zijn de antwoorden hierop sterk afhankelijk van het type product wat ten toon gesteld wordt.

De juiste verlichting

De juiste verlichting van uw showroom speelt een belangrijke rol voor uw klant. Goede showroomverlichting zorgt er namelijk voor dat uw producten professioneel en van de juiste invalshoek belicht worden met een optimale productpresentatie als resultaat. Vooral in ruimtes waar de aankoopbeslissing afhangt van het uiterlijk ban het product is de juiste verlichting essentieel.

Tegenwoordig wordt er bij zakelijke toepassingen eigenlijk enkel nog gebruik gemaakt van led verlichting. Door zijn zuinigheid en lange levensduur is dit de ideale verlichting voor uw showroom.

Indien u binnen uw showroomverlichting veel flexibiliteit vereist is het een goede keuze om eens te kijken naar de mogelijkheden van 3-fase railverlichting voor uw showroom. Deze led spots worden bevestigd op een rails waardoor ze gemakkelijk verplaatst kunnen worden. Elke eenheid rails bevat drie ‘fases’ waardoor er meerdere spots kunnen worden bevestigd die ook nog eens onafhankelijk van elkaar bediend kunnen worden. Ideaal dus voor een flexibele verlichting van uw showroom.

Tot slot 5 handige tips

  1. Creëer beleving:

    Het creëren van de juiste beleving in uw showroom is essentieel om een goede indruk achter de laten bij uw klanten. In een saaie showroom zullen uw klanten waarschijnlijk geen tweede keer komen.

  2. Houdt voldoende rust in de showroom:

    Zorg ervoor dat uw showroom niet te druk is en dus overzichtelijk blijft voor uw klanten. In een onoverzichtelijke showroom waar de producten niet goed vindbaar zijn zullen uw klanten door de bomen het bos niet meer zien.

  3. Maak gegronde keuzes in uw aanbod:

    Zorg ervoor dat u goed onderzoekt welke producten uw klanten het liefst in uw winkel zien staan. Het niet goed afstemmen van het aanbod op de wensen en behoeften van de consument is immers funest voor een onderneming.

  4. Geef de klant aandacht

    Zorg er altijd voor dat de klant zich gezien en gehoord voelt in uw showroom. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het goed communiceren van bepaalde acties naar de klant. Des te beter hij of zij op de hoogte is van wat er allemaal gaande is in uw winkel des te hoger de kans dat hij of zij ook daadwerkelijk een product of dienst bij u aanschaft.

This article was written by