Tips voor het starten van je eigen merk

Een eigen onderneming opzetten is niet makkelijk. Hier gaat onwijs veel tijd en energie in zitten én je moet een gezonde dosis geduld opbrengen. Er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden en die je van te voren uitgedacht moet hebben. Soms zou je wel even in een glazen bol willen kijken om te zien of het allemaal lukt en hoe jouw onderneming van de grond komt. Om je een eindje op weg te helpen, geven wij je graag wat tips die jou helpen bij het starten van je eigen onderneming!

 

Onderzoek je kwaliteiten  

Bij het opstarten van een bedrijf is het belangrijk dat je je kwaliteiten duidelijk hebt voor jezelf. Begin bij de kern en vraag je af waar je voor staat en wat je wilt uitstralen. Vervolgens kun je dit steeds meer uitbreiden als je steeds meer kennis hebt. Focus hierbij wel op één productenmarkt, zoals elektronica of mode. Dit hebben alle grote merken ook moeten doen. Neem bijvoorbeeld Ted Baker. Dit merk stond eerst bekend als T-shirt specialist en groeide later uit tot modegigant met een breed assortiment, waaronder Ted Baker tassen.

 

Verken de markt

Een eigen onderneming opstarten kost tijd en vereist veel onderzoek. Zo zul je de markt moeten verkennen en kijken hoe concurrenten zich staande houden. Vervolgens moet je voor jezelf nagaan wat jouw toegevoegde waarde is en wat jij net even anders doet dan de concurrentie. Als je dit eenmaal duidelijk hebt kun je een strategie opzetten waarmee je de markt gaat betreden.

 

Merk vestigen

Om een gevestigd merk te worden, moet je eerst je merknaam registeren. Dit zorgt ervoor dat jij een authentiek merk bent, waar concurrenten niks van mogen plagiëren of kopiëren. Ook kun je je inschrijven bij de KVK en kies je een juridische rechtsvorm. De bedrijfsnaam moet gelijk duidelijk maken wat voor soort bedrijf het is en wat het consumenten te bieden heeft. De rechtsvorm van de onderneming bepaalt de aansprakelijkheid, maar ook de belastingen en of je fiscale voordelen krijgt.

 

Zoeken naar klanten

Als alle administratie op orde is, is het tijd om op zoek te gaan naar klanten. Er zijn verschilende manieren hoe je dit kunt aanpakken. De beste is om te beginnen met zoeken in je eigen netwerk en aan zoveel mogelijk mensen te vertellen dat je bestaat. Deze mond-tot-mond reclame zal zorgen voor een klantenbestand waaruit je vervolgens kunt gaan groeien. Hiernaast kun je zowel online als offline promotiemiddelen inschakelen om de naamsbekendheid te vergroten.

This article was written by